07 تیر 1399 - 15:11 شناسه خبر: 11995 نسخه چاپی

یونس ژائله، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی

نکته‌های صادراتی برای شرکت‌های ایرانی

نکته‌های صادراتی برای شرکت‌های ایرانی یونس ژائله، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی
فتح یک بازار در حوزه خارجی تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاص خود را دارد، اما اینکه آیا صادرکننده بتواند به تعهدات خود به‌خوبی عمل کند یا ریسک‌های حاکم بر بازار را بپذیرد و برای آنها برنامه‌ریزی کند، شرایط ویژه خود را می‌طلبد. برای این منظور باید مشکلات شناسایی و برای عبور از آنها راهکارهای مناسب ارائه شود.

دنیای اقتصاد

موضوع حضور در بازارهای بین‌المللی یکی از موضوعات مهم در حوزه بازرگانی خارجی محسوب می‌شود، اما فعالان حوزه صادراتی به خوبی واقفند که از آن مهم‌تر، پایداری در حضور در بازارهای بین‌المللی است. فتح یک بازار در حوزه خارجی تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاص خود را دارد، اما اینکه آیا صادرکننده بتواند به تعهدات خود به‌خوبی عمل کند یا ریسک‌های حاکم بر بازار را بپذیرد و برای آنها برنامه‌ریزی کند، شرایط ویژه خود را می‌طلبد. برای این منظور باید مشکلاتی که در مسیر صادرات وجود دارند شناسایی و برای عبور از این چالش‌ها راهکارهای مناسب و متناسب ارائه شود.

بحث اول و مهم در حوزه صادرات موضوع حمل‌ونقل است. هزینه حمل‌ونقل یا امکانات مربوط به آن (به‌عنوان نمونه استفاده از کانتینرهای یخچال‌دار یا حمل‌ونقل از کانال هوایی یا کشتیرانی و...) قدرت رقابت را برای کشور ما و شرکت‌های ایرانی رقم می‌زند، زیرا سایر کشورها حجم مراودات بین‌المللی خود را به حدی رسانده‌اند که هزینه‌های حمل برای آنها به‌شدت رقابتی است و این موضوع رقابت را برای ما در قبال این شرکت‌ها سخت کرده است و به همین دلیل نیازمند آن هستیم که در مسیر رقابتی کردن حمل‌ونقل تدابیری اندیشیده شود.

موضوع دیگر هم مساله تحریم است که فشارهای زیادی را بر حوزه صادرات ایجاد می‌کند؛ در نتیجه باعث می‌شود به راحتی و با هزینه پایین نتوانیم از ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی استفاده کنیم. در توضیح این موضوع باید گفت، کشور ما سررشته حمل‌ونقل ریلی چه از مسیر شمال به جنوب و چه شرق به غرب است و اگر می‌توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم توسعه زیادی را در این بخش می‌توانستیم تجربه کنیم. در حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز متاسفانه آن پیشرفتی که انتظار می‌رفت حاصل نشده است. به‌عنوان نمونه نتوانسته‌ایم یک خط دریایی دور قاره آفریقا ایجاد کنیم و در نتیجه زمانی که باید کالایی به این قاره صادر کنیم، لازم است کالا را به کشور ثالثی بفرستیم که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. مقاصد حمل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار محدود بوده و حمل با تاخیر انجام می‌شود که مشکلات جدی به‌بار می‌آورد.

موضوع دیگر بازگشت ارز صادرات به کشور است. تحریم‌ها بازگشت ارز ناشی از صادرات را سخت کرده و در عین حال باعث شده بازگشت ارز با هزینه‌های بالایی همراه شود. در نتیجه نقدینگی و ارز به‌موقع تامین نمی‌شود و نمی‌توان به تناسب آن مواد اولیه تامین کرد.

علاوه بر این موارد، مشکلاتی هم در حوزه داخلی وجود دارد؛ به‌عنوان نمونه بوروکراسی‌های اداری، مشکلات گمرکی، حواله‌ها، گشایش اعتبارات، تامین ارز از طریق بانک مرکزی و... همگی کار را برای فعالان صنعتی در حوزه صادرات سخت کرده است.

با توجه به تمام این موضوعات، دولت باید راه‌حل‌های متناسب و متناظری را به‌کار بگیرد. به‌عنوان مثال در حوزه حمل‌ونقل دولت باید یک خط کشتیرانی اختصاصی ایجاد کند؛ حتی اگر هزینه نیز داشته باشد. این موضوع باعث نظم و روال در حوزه تامین کالا توسط شرکت‌ها و ارسال به‌موقع محصولات و با هزینه‌های پایین‌تر و سریع‌تر می‌شود که این یک سرمایه‌گذاری است و متاسفانه از توان حوزه بخش‌خصوصی خارج است و باید دولت این سرمایه‌گذاری را ایجاد کند و آن را به‌عنوان یک استراتژی در حوزه بین‌الملل باید بپذیرد و بداند که حضور در بازارهای جهانی و صادرات محصول به کشورهای دیگر از نظر امنیت اقتصادی برای کشور خودمان یک ضرورت است و به همین دلیل این نوع سرمایه‌گذاری‌ها کاملا توجیه‌پذیر است.

راه‌حل دیگر برای عبور از چالش‌های ذک